Tudi letošnje nacionalno preverjanje znanja je pred vrati

Zapisala: Mojca Klug, profesorica defektologije

 

Datum objave: 7.5.2019

 

Zdaj, ko smo se pripravili na maturitetni esej, se lahko preselimo nazaj v osnovno šolo. Tudi tukaj se v začetku maja marsikaj dogaja. Učenci, ki so na prelomu drugih dveh triad, torej v 6. in 9. razredu, prav te dni pišejo tako imenovano nacionalno preverjanje znanja ali krajše NPZ. Starši tistih učencev, ki so letos zajeti v NPZ, imate že precej informacij, kljub temu pa sem pripravila nekaj odgovorov na vprašanja, ki bi vas utegnila zanimati.

 

 

 

Kdaj bodo letos učenci pisali NPZ?

Letošnji koledar je za današnji dan, 7. maj, predvidel pisanje preverjanja iz znanja slovenščine oziroma maternega jezika obeh manjšin, madžarščine in italijanščine. Čez dva dni,

9. maja, učence čaka matematika, v prihodnjem tednu, 13. maja, pa šestošolce tuji jezik, devetošolce pa tretji predmet. Le-tega določi pristojni minister tako, da v mesecu septembru izmed obveznih predmetov 8. in 9. razreda, po predhodni pridobitvi mnenja Strokovnega sveta Republike Slovenije za splošno izobraževanje, izbere največ pet predmetov, iz katerih se bo v tekočem šolskem letu izvedlo nacionalno preverjanje znanja. Letošnji nabor predmetov je: prvi tuji jezik, likovna umetnost, državljanska in domovinska kultura in etika ter fizika. Kako je na vaši šoli?

Na povezavi http://www.mizs.gov.si/fileadmin/mizs.gov.si/pageuploads/podrocje/os/NPZ/NPZ_2018-19_seznam_sol.pdf boste našli seznam slovenskih osnovnih šol in kateri tretji predmet je izbran za posamezno šolo. Za izvedbo NPZ posameznega predmeta je določen po en rok.

 

Kateri so drugi pomembni datumi v zvezi z NPZ?

Svoje rezultate oz. dosežke bodo šestošolci izvedeli 6. junija, devetošolcipa še tri dni prej, torej 3. junija.

Vpogled v ovrednotene pisne naloge je za šestošolce in starše možen preko spleta (Učenci in starši bodo dostopali do ovrednotenih preizkusov znanja z EMŠO številko učenca in njegovo šifro) od 6. do 10. junija, 24. junija pa bodo učenci, ki zaključujejo 6. razred, skupaj z ostalimi dokumenti prejeli tudi obvestilo o dosežku učenca pri NPZ.

Devetošolci in starši bodo imeli možnost vpogleda v ovrednotene pisne naloge med 3. in 5. junijem, obvestila o dosežkih pa bodo prejeli zadnji dan pouka,14. junija, saj devetošolci zaključujejo s poukom deset dni pred ostalimi.

 

Kako poteka NPZ?

Nacionalno preverjanje znanja poteka v pisni obliki. Na vseh šolah se izvaja isti dan in povsem istočasno. Protokol izvedbe je natančno določen. Ravnatelj ima nalogo, da izbere prostore, kjer se bo NPZ izvajal in učitelje, ki bodo učence nadzorovali, tako imenovane nadzorne učitelje. Nadzorni učitelj je lahko katerikoli strokovni delavec šole, razen učiteljev predmeta iz katerega se takrat izvaja NPZ. Sedežni red učencev je vnaprej določen in objavljen na vratih učilnic pred začetkom izvedbe. Pomembno je vedeti tudi to, da učenci pisne preizkuse izpolnjujejo z nalivnikom ali kemičnim svinčnikom, s svinčnikom rešujejo le geometrijske naloge pri matematiki. Pri pisnem preverjanju znanja ne smejo uporabljati nobenih pripomočkov, razen geometrijskega orodja (šestilo, geotrikotnik). Določene prilagoditve so dovoljene učencem s posebnimi potrebami, ki pa preizkus opravljajo v posebnem prostoru, torej ločeno od ostalih. Nacionalno preverjanje znanja pri posameznem predmetu traja najmanj 45 in največ 90 minut.

 

Kaj morajo starši vedeti?

Državni izpitni center ali krajše RIC vsako leto za starše in otroke, ki opravljajo NPZ, pripravi zloženko z vsemi potrebnimi informacijami. Aktualno najdete na povezavi

https://www.ric.si/mma/info%202018%20Slovenska/2018082810452356/

 

Ali naj se otroci na NPZ pripravljajo?

Učitelji, ki poučujejo predmete, pri katerih se izvaja NPZ, se že tekom pouka trudijo, da bi se učenci na NPZ tudi čim bolje pripravili. Čeprav naj rezultati NZP ne bi imeli vloge pri razvrščanju šol po uspehu in sklepanju na to, katera je »boljša« oziroma »slabša«, pade veliko breme prav na učitelje, ki jim seveda ni vseeno, kakšne rezultate bodo dosegli učenci, ki jih oni poučujejo. Zato sem prepričana, da storijo vse, kar je v njihovi moči, da bi bili učenci čim bolj uspešni.

Največ kar lahko naredijo starši je, da se z otrokom o NPZ pogovarjajo in jim s svojim zgledom pokažejo, da se je treba pri takšnih priložnostih pač potruditi po svojih najboljših močeh, pa četudi rezultat oziroma dosežek »nikamor ne šteje«. To, da lahko otrok izkaže svoje znanje, naj bo zanj pozitivna izkušnja, saj je znanje vendarle pomembna vrednota. Dosežek na NPZ bo otroku in staršem povedal, kakšno je njegovo znanje glede na vrstnike. Čeprav je tekmovanje ali primerjava z drugimi pogosto dvorezen meč, pa lahko informacija o dosežku na NPZ učencem in staršem, pa tudi učiteljem, poda neko dodatno informacijo in vpogled v učenčevo znanje. Predvsem tisto, ki se nanaša na učne načrte osnovne šole.

Prav gotovo je takšno preverjanje za otroke nova izkušnja in preizkušnja, pa tudi priprava na življenje, ko se bo treba tudi dokazovati. Na primer za sprejem na delovno mesto, sprejem na določeno fakulteto in podobno. Tudi če se starši z NPZ ne strinjajo ali če se jim zdijo dosežki otroka pri NPZ nepomembni, odraslim svetujem, da otroku tega ne povedno ali pokažejo. Prav tako naj starši otroku pokažejo, da se zanimajo zanj, za njegovo delo in dosežke in skupaj z otrokom naj skrbno proučijo dosežke in se o njih z otrokom pogovorijo.

Otroku bo koristilo tudi, če pozna različne tipe nalog in sam izgled preizkusa. Na povezavi https://www.ric.si/preverjanje_znanja/predmeti/ lahko najdete vse pretekle pisne preizkuse, prazne in ovrednotene. Nič ne bo narobe, če z otrokom skupaj že doma preberejo pisno navodilo, da bo v ključnem trenutku res vedel kako in kaj. Starši lahko poskrbimo še za to, da otroku zjutraj namenimo nekaj več časa, morda pojemo skupni zajtrk in se pogovorimo o občutkih, še posebej pri tistih otrocih, ki so bolj storilnostno naravnani ali pa se NPZ bojijo. Seveda bodimo ta dan še posebej pozorni na to, da bo otrok odšel od doma pravočasno, da bo po prihodu v šolo v miru poiskal svojo učilnico in se umiril.

 

Malo ekoloških pomislekov za konec

Nanizala sem nekaj informacij o letošnjem NPZ. Poskusila sem izpostaviti tisto, kar se mi zdi še posebej pomembno. Ob tem me je vsake toliko zasrbel jezik, da bi povedala svoje osebno mnenje o NPZ, vendar sem ga prihranila za konec. V družbi, v kateri živimo, se preverjanju in ocenjevanju znanja težko izognemo. Zato se težko izrečem z enoznačnim ZA ali PROTI, ker je to stvar širše, predvsem strokovne, debate. Z lahkoto pa rečem, da me moti oblika priprave in distribucije gradiv. Vsekakor gre za NPZ mnogo preveč papirja, pa tudi zaščitne plastične ovojnice nič kaj ne pripomorejo k rešitvi našega planeta pred utapljanjem v plastiki. Da ne govorim o tem, da bi se stroški lahko z bolj ekonomično izvedbo zmanjšali, sredstva pa namenila za… marsikaj. Še posebej če smo pozorni na podatek, da bo letos po podatkih Državnega izpitnega centra NPZ opravljalo 20.199 učencev 6. razreda in 17.492 učencev 9. razreda.