Jesenski nasveti za starše 

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

Datum objave: 2.11.2021

 

Šolsko leto 2021/22 nas je že prineslo do prvih počitnic. Tudi te so zdaj za nami in srčno upam, da ste jih dobro izkoristili, se spočili in nabrali novih moči, saj nas že kmalu čaka vesel a naporen prednovoletni čas.

 

Začetek šolskega leta je bil po dolgem korona času zagotovo poseben, saj so učitelji še preverjali in dopolnjevali znanje, ki so ga učenci osvajali na daljavo in spoznavali učence, še posebno če jih poučujejo na novo. Verjamem, da ste tudi vi, dragi starši, septembra in oktobra skrbno spremljali delo in napredek vašega otroka, ga spraševali, kako se razume z učitelji in kako s sošolci ter kako se počuti v šoli nasploh, kako mu gre. In se najverjetneje že soočili s prvimi ocenami.

 

 

 

 

Edina stalnica so spremembe

Izkušnje so me naučile, da sta prva dva meseca šolskega leta še posebej pomembna in da to ni čas, ko bi otroka prepuščali samemu sebi in brez našega vtikanja v opravljanje obveznosti za šolo in učenje. Še posebno v teh nekoliko posebnih razmerah ko so otroci toliko mesecev delali na daljavo in že nekoliko pozabili kako poteka »klasičen« pouk. Otroci so, če pozabimo tisti kratek čas, ko so bili v šoli pred poletnimi počitnicami in je bilo stanje po šolah spet nekoliko drugačno, kot je običajno pred koncem šolskega leta, ponovno skupaj. In v času ko so bili narazen, se je marsikaj spremenilo. Otroci so vmes odraščali, se spreminjali in marsikatero prijateljstvo iz šolskih klopi se je ohladilo in zdaj spet vzpostavljajo žive stike in se navajajo na sobivanje, spoštovanje drugačnosti, prilagajanje.

 

Če povem na kratko, je z jesenskimi počitnicami končano obdobje prilagajanja, zato je zdaj čas, da preverimo, kje otrok v tem trenutku je (delovne navade, odnosi, dosežki) in naredimo načrt, kako spremeniti oz. popraviti tisto, kar ni najbolje steklo.

 

Dogovorimo se z učiteljem za pogovor, če tega še nismo storili

Sedaj je nujno pridobiti tudi informacije od učitelja oz. učiteljev in če tega še nismo storili, je zdaj pravi čas, da se dogorimo za pogovorne ure v obliki kot jo šole izvajajo. Vpišimo se na seznam razrednika, pa tudi tistih učiteljev, ki otroka poučujejo tisti predmet pri katerem ima morebiti težave že od prej. Saj vemo, katera področja so tista, na katerih je naš otrok šibkejši, kajne? Morda mu ne gre matematika ali pa si lase puli zaradi tujega jezika?

 

Seznanimo učitelja z našimi opažanji in pomembnimi spremembami v družini

Učitelja sprašujmo po bistvenih stvareh in mu poročajmo o vseh pomembnih posebnostih, ki smo jih pri otroku opazili. Prav je tudi, da učitelja seznanimo z družinskimi posebnostmi, ki bi utegnile vplivati na vedenje in uspeh našega otroka, na primer ločitev, smrt starega starša, hujše zdravstvene težave katerega od članov družine, sprememba zaposlitve, sprememba delovnega časa, morebitna brezposelnost in denarne težave.

 

Take informacije so za učitelja pomembne, da bo otroka lažje razumel, če bo vedel, da na primer delate v izmenah in da se določeno obdobje z otrokom skoraj ne vidite ali da bo na vašo situacijo pozoren, ko se bo načrtovalo dneve dejavnosti ali tabore oz. šole v naravi, ki bi za vas utegnile predstavljati veliko finančno breme, če je kateri od staršev na primer ostal brez zaposlitve in dohodkov.

 

Z učiteljem naredimo načrt in ga skupaj z otrokom dopolnimo

Če vam učitelj pove o otroku kakšno vedenje ali posebnost, ki je doma ne opazite, imejte pred očmi, da je situacija v šoli drugačna kot doma in da vam učitelj tega zagotovo ne pripoveduje s slabimi nameni. Verjemite v to, da želi otroku pomagati in povprašajte za kakšen nasvet glede tega, kaj lahko storite doma, da se bodo otrokovo vedenje ali dosežki popravili. Skupaj z učiteljem naredite načrt, kaj bo lahko naredil on in kaj vi ter kako bo pomoč otroku pri odpravljanju težave potekala.

Otroku po srečanju z učiteljem mirno in zbrano povejte, kaj sta se dogovorila in ga spodbudite, da načrt pregledata in dopolnita s tistim, kar bo pri tem naredil otrok, kakšne bodo njegove zadolžitve, kako se bo soočil s težavo in časovnim načrtom.

 

Ukrepanje

Če ste na primer od učitelja izvedeli, da vaš otrok v šolo ne prinaša vsega potrebnega, bo naloga, da pripravi in v šolo nosi vse potrebščine otrokova, naloga spodbujanja in nadzora ter pomoči pri organizaciji pa vaša in učiteljeva.

 

Mlajšemu otroku boste dnevno pregledovali torbico in mu pomagali z razvijanjem strategij, kako ne pozabiti vzeti v šolo tistega, kar ne gre v šolsko torbico (na primer plakat, škatla, športna oprema ali kaj podobnega). Take stvari lahko na primer zvečer obesi na kljuko vhodnih vrat ali k jakni, ki jo bo prihodnji dan oblekel.  Pri mlajšem otroku to redno preverjamo in beležimo. Lahko ga nagrajujemo z nalepkami, kljukicami in enkrat mesečno nagradimo s kakšno, če je le mogoče nematerialno nagrado, kot je na primer plavanje v bazenu, obisk kina, vožnja gokarta in podobno.

 

Pri starejšem šolarju bo morda smiselneje in učinkoviteje zaigrati na noto njegove časti. Pripravimo lahko na primer preglednico z datumi, na kateri piše, da otrok izjavlja (prisega), da je skrbno pripravil vse potrebno za šolo in se zvečer podpiše ob datumu. Preverjajmo zgolj občasno. Kot nekakšna inšpekcija, za katero nikoli ne vemo, kdaj bo na delu. Dajmo vedeti otroku, da je mož beseda, ko ugotovimo, da je vse pripravljeno ter ga pohvalimo. In upajmo, da bo vedno tako, kajti, če potrebščin ne bo skrbno pripravljal in nosil v šolo, bo treba razmisliti o »sankcijah« oziroma začasni izgubi kakega privilegija. V tem primeru bo seveda potrebna pogostejša kontrola in nadzor.

 

Preglejte in dopolnite šolske potrebščine

Ko smo ravno omenjali potrebščine, vam svetujem, da skupaj z otrokom pregledate, ali ima vse, kar potrebuje pri pouku. Morda je že kaj polomil ali izgubil, lahko je kaj že dotrajano, saj ste morda nakup kakšne nove potrebščine opustili, ko ob koncu poletja niste vedeli, kako se bo razvijala situacija s korono.

Skratka svetujem vam, da preverite kakovost in stanje potrebščin ter dopolnite manjkajoče.

 

Šolske potrebščine so otrokovo delovno orodje in brez njih ne more kakovostno delati, moti pouk ali se v šoli počuti slabo, ko mu ne more zbrano slediti, ker nečesa nima ali pa mu ta potrebščina ne deluje tako, kot bi morala.

 

Preverite tudi stanje ovitkov, še posebej na izposojenih učbenikih, ki jih bodo uporabljale še naslednje generacije ter uničene ovitke zamenjajte z novimi.

 

Čas hitro teče

Naj vas ob koncu ponovno opomnim, da je še pred zimo nujno, da se vsaj enkrat srečate oziroma pogovorite z učiteljem. Vpišite se na njegov seznam za pogovorne ure še pogosteje, če ima otrok kakršnekoli težave. Čas hitro teče in zima je že tik pred vrati.