Prstna poštevanka

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

 

Datum objave: 17.10.2017

 

Če vaš otrok obiskuje tretji ali višji razred in še vedno ne zna cele poštevanke, je precej verjetno, da imate doma malo vojno iz vsakodnevnih bitk za osvojitev poštevanke. Po mojih izkušnjah imajo otroci največ težav s poštevanko števil 7, 8 in 9. Še posebno pri računih množenja, ko ta »velika« števila množimo med seboj, npr. 7 x 8, 8 x 8 in podobnih. Imam prav? Če prikimavate, vas vabim, da preberete opis prstne poštevanke in ga s svojim otrokom preizkusite tudi v praksi.

 

Metodo lahko predstavite tudi starejšemu otroku oziroma mladostniku, ki že zna poštevanko. Zagotovo se mu bo zdela metoda zabavna in se ne bo mogel načuditi, da resnično deluje.

 

Moram pa vas opozoriti, da se metoda pri čisto vseh otrocih ne obnese, saj zahteva nekaj osnovne računske spretnosti. Kljub temu predlagam, da vsaj poskusite. 

 

S prstno poštevanko lahko izračunamo račune množenja, pri katerih sta OBA faktorja (množenec IN množitelj) večja od 5. Zato je najbolje, da na začetku osvajanja te metode otroka pozovemo, da nam našteje vsa števila večja od 5. Ko nam našteje števila 6, 7, 8, 9 in 10, jih zapišemo, nato pa število 10 prečrtamo. Povemo, da tega števila ne potrebujemo, ker poštevanko števila 10 dobro pozna in je zelo enostavna.

 

Nato otroka prosimo, da nam napiše vse možne račune množenja s števili 9, 8, 7 in 6.  Torej:

 

9 x 9,

9 x 8,

9 x 7,

9 x 6,

8 x 9,

8 x 8,

8 x 7,

8 x 6,

7 x 9,

7 x 8,

7 x 7,

7 x 6,

6 x 9,

6 x 8,

6 x 7,

6 x 6.

 

Pa prikažimo prstno poštevanko na primeru računa 9 x 9.

 

Obe števili, ki ju množimo, si pokažemo prsti na rokah. Ker imamo dve roki premalo, prikažemo števili s toliko prsti, kot jih je  NAD PET.

 

Otrok si bo vse skupaj morda lažje predstavljal, če bo uporabljal tudi noge, s pomočjo katerih bo ponazoril število pet. Torej prsti ene noge in trije iztegnjeni prsti na roki bi prikazali 8, prsti ene noge in dva iztegnjena prsta na roki prikažejo 7, prsti ene noge in štirje iztegnjeni prsti na roki pa 9.

 

Računajmo skupaj.

 

Število 9 prikažemo s štirimi prsti (označeni z zeleno).

 

 

Število7 prikažemo dvema prstoma (označeni z zeleno).

 

 

Že veste, kako torej prikažemo števili 8 in 6? Prav imate. Število 8 s TREMI prsti in število 6 z ENIM samim prstom.

 

Izračunajmo 9 x 9.

 

Na prvi roki iztegnemo 4 prste (kar predstavlja prvo število 9), na drugi pa tudi 4 prste (ki predstavljajo drugo število 9).

 

 

Iztegnjeni prsti so »desetice« in jih (ker so štirje na eni roki in štirje na drugi roki) štejemo: 10, 20, 30, 40, 50, 60, 70, 80. Torej osem iztegnjenih prstov predstavlja 80.

Pokrčene prste (ki sem jih označila z modrim križcem) pa med seboj pomnožimo1 x 1 = 1.

vse skupaj združimo (80 in 1), dobimo 81.

Rezultat je pravilen, ker je 9 x 9 res enako 81.

 

 

Kaj pa 7 x 9? Ali prstna poštevanka tudi tukaj deluje? Pa poglejmo:

 

 

10, 20,(ker sta dva iztegnjena prsta)  30, 40, 50, 60 (ker so še štirje iztegnjeni prsti) 

Torej skupaj 6 iztegnjenih prstov, ki predstavljajo 60.

 

Pokrčene prste med seboj množimo, torej:

 

Skupaj 60 + 3 = 63

 

 

Hura, deluje!

 

Za otroke, ki imajo težave s fino motoriko prstov pa predlagam risanje:

Iztegnjeni prsti naj bodo črte, pokrčeni pa križci:

 

 

 

7 x 8 bo prikazal:

 

 

Računal pa takole:

 

 

 

Morda je na prvi pogled videti zapleteno, toda, ko boste metodo preizkusili v praksi, boste videli, da ni tako težko.

 

Za konec še opozorilo: množenje s številom šest je na ta način malo težje, saj je zmnožek pokrčenih prstov včasih večji od deset (na primer pri 6 x 6 in 6 x 7), zato je treba »okroglemu« številu iztegnjenih prstov prišteti dvomestno število. Predlagam, da te primere preizkusimo na koncu, ko bo učenjak metodo že osvojil.

 

Želim si, da bi vašemu otroku prsti dobro služili. Prsti so namreč didaktični pripomoček, ki ga ima otrok vedno pri sebi in ga, verjemite, nikoli ne pozabi doma, pa če je še tak pozabljivec. ;)