Velikonočne pobarvanke in mandale

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

 

Datum objave: 16.4.2019

 

Spet so pred vrati prazniki. Vedno smo jih veseli, saj se ob prazničnih dneh pogosto zberejo družine, vzamemo si čas za počitek ali kakšen izlet. Mnogi prazniki so povezani z okraševanjem in ustvarjanjem. In ni nam treba iti v službo in šolo.  Ali ste opazili da je beseda praznično povezana z besedami prazno in nič?  

Ker so velikonočni prazniki še posebej tesno povezani z ustvarjanjem, bomo tudi mi danes skupaj kaj narisali in pobarvali. Pisanice bodo ravno pravšnje, kajne? Le-te na različnih koncih Slovenije imenujejo še: pirhi, pisanke, remenke, velikonočna jajca, drsanke… in verjetno še kako drugače.

 

Velikonočne mandale

Mandala je staroindijska beseda za krog. Krog pa simbolizira naravo in dogodke v njej, saj se le-ti znova in znova ciklično ponavljajo. Risanje in barvanje mandal nas pomirja, po nekaterih teorijah pa naj bi mandale imele posebno moč tudi pri čiščenju negativnih energij, zdravljenju in čustvenih težavah. S tem nimam izkušenj, verjamem pa, da škoditi ne morejo. Saj vsi vemo, da ritmi in barve ugodno delujejo na naše počutje in zakaj ne bi bilo tako tudi z mandalami?

Nekateri slovenski učitelji, delovni terapevti in psihoterapevti pri svojih dejavnostih vedno pogosteje uporabljajo tudi risanje in barvanje mandal, saj je dejavnost primerna tudi za otroke. To je aktivnost, s katero otroke zaposlimo, umirimo in sprostimo. Risanje in barvanje krogov in drugih simbolov tudi spodbuja otrokovo domišljijo in kreativnost, pozitivno vpliva na motorični razvoj in vztrajnost, pa tudi na pozornost in koncentracijo, saj sta pri dejavnosti udeleženi obe možganski polovici (desna za čustva in kreativnost ter leva za razum in logiko).  Ker pri risanju in barvanju mandal ni pojmov »prav« in »narobe«, se otroci ne obremenjujejo s končnim izdelkom in se pri ustvarjanju najpogosteje počutijo uspešne. Pri risanju in barvanju mandal gre za barvanje manjših površin, kar je zelo dobrodošlo za tiste, ki so nekoliko manj vztrajni, saj neskončno dolgo barvanje velikih površin z eno in isto barvo lahko postane dolgočasno. Pa tudi naporno za roko in enakomeren pritisk na podlago. Barvanje mandal lahko vmes tudi prekinemo in nadaljujemo kdaj drugič.

 

Za vas sem na internetu poiskala spletno stran z velikonočnimi mandalami, ki omogočajo, da pripravljene vzorce natisnemo na papir in ponudimo otroku v barvanje na klasičen način. Izberete pa lahko tudi opcijo »colour online« in otrok vzorce barva z izbiro barv in klikanjem v polja, ki jih želi s to barvo pobarvati. Najdete jih na povezavi: http://www.supercoloring.com/coloring-pages/easter-mandala-with-a-busket-rabbit-chickens-and-eggs. Če je vaš otrok veliko na računalniku ali tablici seveda srčno priporočam barvanje »po starem«, medtem ko bo za otroka, ki ima težave s fino motoriko, koordinacijo oko - roka in vztrajnostjo koristno tudi barvanje s klikanjem.

 

Geometrično risanje in barvanje

V prilogi boste našli obris veeeliiikega velikonočnega jajca, ki ga lahko natisnete in otrok ga lahko okrasi in  pobarva povsem po svojih željah. Lahko pa risanje in barvanje izkoristite še za razvijanje nekaterih šolskih veščin in znanj. Ponujam vam nekaj predlogov:

  1. Otrok lahko jajce »porisuje« z liki s pomočjo šablone. Pri tem se bo uril v uporabi šablone, kar nekaterim predstavlja problem, saj je treba šablono trdno pritisniti na podlago, da se ne premika in hkrati risati z drugo roko. Poleg tega je treba like obrisovati tik ob robovih odprtine, kar pa ni prav enostavno.
  2. Like lahko ob risanju in barvanju poimenuje in tako utrjuje prepoznavanje in poimenovanje posameznih likov: krog, kvadrat, pravokotnik, trikotnik …
  3. Če boste predlogo z jajcem s pokončno črto razdelili na dve enaki polovici, bo otrok ob ustvarjanju utrjeval pojem »simetrično«. Lahko na primer vi narišete vzorec na eno polovico jajca, otrok pa simetrično dopolni drugo polovico. Lahko sta polovici različno dekorirani in otrok pove kaj je na levi in kaj na desni in tako utrjuje pojma levo in desno, pa tudi orientacijo v prostoru in na ploskvi.
  4. Tu je še možnost preštevanje enakih likov ali likov, ki so pobarvani z enako barvo.
  5. Lahko se igramo vaje slušne pozornosti, ko otroku dajemo navodila, kaj naj kam nariše ali kako naj kaj pobarva. Na primer: »Največji krog pobarvaj zeleno.« Zahtevnost povečamo, če povemo večdelno navodilo, na primer: »Najmanjši trikotnik na desni polovici jajca pobarvaj rumeno.« To pa je že precej zakomplicirane, kajne?
  6. Na enak način lahko podamo navodila, le da so le-ta pisna. To bo zabavna vaja za otroke, ki se šele učijo tehnike branja ali pa jim branje še ne gre najbolje. Pa tudi za tiste, ki že lepo berejo, pa slabše razumejo prebrano. Motivacija bo povsem druga, kot če bi morali brati običajen, dolg tekst. Predlagam, da vsako navodilo napišete na svoj listič oz. kartonček. Otrok bo lahko navodilo izžrebal sam in zagotovo mu bo všeč, ko bo kupček navodil pred njim počasi kopnel.
  7. Lahko se igramo s pojmi »več« in »manj«, ko otrok odgovarja na vprašanja, na kateri polovici je več pravokotnikov in podobno. Takšno nalogo lahko razširimo še z vprašanji: Koliko več?/Koliko manj?
  8. Ob barvanju seveda lahko utrjujemo tudi imena barv, oblik, smeri in števil. Tudi v kakšnem tujem jeziku, na primer angleščini.
  9. Velikonočno jajce lahko okrasimo tudi z različnimi črtami, zankami, vijugami, vzporednimi črtami, cik-cak črtami… in tako ustvarimo zanimive grafomotorične vaje, ko otrok obstoječe črte prevleče z določeno barvico, jih prerisuje na prazno jajce ali do polovice narisano črto oziroma vzorec nadaljuje v drugi polovici jajca.
  10. Tisti, ki redno berete moje prispevke, boste že vedeli, kaj bi moralo pisati tukaj. ???? Za druge pa pojasnilo, da je to točka za vaše ideje, ki jih prav gotovo ne manjka.

 

Velika noč je družinski praznik. Čisto drugače bo, če boste ustvarjali skupaj, zato moji predlogi niso namenjeni zgolj otroku, temveč druženju in ustvarjanju vseh članov družine. Televizija in računalnik to zagotovo nista.