Ni otroka, ki bi sovražil branje, če …

Zapisala: Mojca Klug, prfesorica

Datum objave: 1.3.2022

 

Pa smo spet pri branju. Branje je ena od pomembnih poti do informacij, znanja in nenazadnje uspešne medsebojne komunikacije. Zato se bomo naslednje tri tedne pogovarjali o branju. V tokratnem članku vas bom spomnila na vse prispevke v zvezi z branjem, ki jih lahko najdete med že objavljenimi koristnimi in uporabnimi vsebinami v Ajdinem klubu. Potem pa se bomo pogovarjali predvsem o tem, kako motivirati mlado bitje, da bo rado posegalo po čtivu. Prihodnji teden bo prispevek namenjen bralnim začetnikom, tretji teden pa se bomo osredotočili na branje najstnikov.

 

Pregled že objavljenih člankov o branju

Ker je branje tako zelo pomembno, ima med Ajdinimi koristnimi in uporabnimi  vsebinami kar svojo rubriko: https://www.kopija-nova.si/beremo.

 

 

Vse dosedanje prispevke o branju sem za vas zbrala v preglednici, ki jo boste našli na koncu tokratnega članka.

 

Čeprav smo o branju res veliko napisali, so med nami še vedno otroci, ki neradi berejo. Tudi tisti, ki imajo težave pri osvajanju tehnike branja in tisti, ki slabše razumejo kar preberejo. Čeprav morda dajejo vtis, da berejo tako dobro, kot to počnejo televizijski napovedovalci.

 

V naslovu sem sicer zapisala, da otrok, ki bi sovražili branje, ni, ker sem prepričana, da s pravo motivacijo in izbiro ustrezno dolgih, zanimivih in tematsko privlačnih besedil lahko še tako nezainteresiranega otroka pripravimo k branju. Pomemben je tudi tip črk, velikost le-teh, razmiki med vrsticami in izbrani font. Pri nekaterih otrocih tudi barva podlage. Čeprav moram ob tem opozoriti, da to zahteva tudi veliko naše volje, časa in potrpežljivosti ter vztrajnosti.

 

Kaj pa če bo otroka namesto knjige pritegnilo kakšno drugačno besedilo?

Pred kratkim sem govorila s prijateljico, katere vnuk ne bere prav rad. Ko je treba vaditi branje, je kot večina njemu podobnih, poln izgovorov. Zelo rad pa računa in rešuje naloge iz logike in kombinatorike. Vajo branja so zato zdaj zamaskirali. Namesto da fanta povabijo k branju, ga povabijo k reševanju zank in orehov, ki se mu zdijo zanimivi. Tako ob reševanju tovrstnih nalog nehote izboljšuje tudi svojo bralno tehniko in razumevanje prebranega.

 

Tudi sama imam v svoji zbirki materialov za delo z otroki cel kup kartončkov na katere sem nalepila uganke, ki sem jih našla v različnih revijah. Kupček dopolnjujejo kartončki s sličicami rešitev teh ugank, ki sem jih prav tako izrezala iz revij in reklamnih letakov. Otrok prebere uganko, če je potrebno tudi večkrat. Ugotovi rešitev. Včasih mu je potrebno dati še kakšen namig. Nato med sličicami poišče rešitev. Med iskanjem ustrezne sličice si otrok malo odpočije od branja, tako da je po parčkanju uganke in sličice z rešitvijo pripravljen na nov izziv. Če vsak dan prebere in reši na primer pet ugank, je že veliko narejenega tudi na poti k boljšemu branju.  

 

Dobra priložnost za vajo branja sta tudi kuhanje in nakupovanje

Ali vašega otroka privlači kuhanje? Če mu je kuhanje všeč, ga povabite k sodelovanju. Najprej naj prebere, kaj boste potrebovali za pripravo določene jedi. Dobre so kuharske knjige oziroma recepti, pri katerih je postopek opisan na kratko in po korakih. Določite otroku vlogo šefa kuharije, katerega naloga je, da vam pove, kaj morate narediti. Kako se to naredi, pa piše v receptu, ki mu morata tako šef kuhinje kot njegov pomočnik slediti.

 

Fritule

(vir: https://odprtakuhinja.delo.si/recepti/fritule-na-hitro/)

 

  • VREČKA VANILJEVEGA SLADKORJA
  • ŠČEP SOLI
  • 8 ZVRHANIH ŽLIC MOKE
  • 1–2 ŽLIČKI PECILNEGA PRAŠKA
  • 2 DL JOGURTA
  • JAJCE
  • ŽLICA ŽGANJA ALI RUMA

 

Priprava

 

  1. V SKLEDO DAMO JAJCE, JOGURT, VANILJEV SLADKOR, ŽGANJE IN SOL TER ZMEŠAMO Z METLICO.
  2. POSTOPNO DODAJAMO MOKO S PECILNIM PRAŠKOM IN GLADKO PREMEŠAMO.
  3. V ŠIROKO POSODO NALIJEMO OLJE, KI NAJ BO VSAJ 2 PRSTA VISOKO. SEGREJEMO DO 170 STOPINJ.
  4. ŽLIČKO POMOČIMO V VROČE OLJE, Z NJO ZAJAMEMO TESTO IN GA VSTAVIMO V VROČE OLJE. ČE SE PREVEČ RAZLEZE, DODAMO ŠE ŽLICO MOKE. TAKO NAREDIMO MIŠKE.
  5. OCVRTE MIŠKE POBEREMO IZ VROČEGA OLJA IN NA PRTIČU ODCEDIMO. POTRESEMO S SLADKORJEM V PRAHU IN ŠE TOPLE PONUDIMO.

Za vajo branja lahko izkoristite tudi nakupovalni seznam, ki ga napišete pred odhodom v trgovino.

Lahko pa se igrate virtualno trgovino. Pri tem boste s pridom izkoristili katerega od reklamnih letakov, ki jih bržkone vsak dan najdete v poštnem nabiralniku. Izberite letak, nato pa ob listanju letaka naredite nakupovalni seznam. Otrok ob prebiranju seznama bodisi prečrtava izdelke, ki jih virtualno »kupi« ali pa sličice teh izdelkov izreže. Lahko pa na list zapisuje cene »nakupljenega«, pri čemer bo vadil še poštevanko in seštevanje. Predlagam, da nakupovalni seznam ni suhoparen. Obogatite ga z raznimi pridevniki.

 

Primer:

 

DVA KILOGRAMA ZRELIH BANAN

250 GRAMOV KAVE BREZ KOFEINA

EN VELIK KOZAREC ZELENIH OLIV BREZ KOŠČIC

ENO ŠTRUCO RŽENEGA KRUHA

EN JOGURT Z OKUSOM JAGODE

EN JOGURT Z OKUSOM GOZDNIH SADEŽEV

TRI RUMENE LIMONE

ENO ŽITNO PLOŠČICO PO TVOJI IZBIRI. TA JE ZATE. ????

 

Branje enciklopedije

Kakovost branja je precej povezana tudi z otrokovim besediščem. Staršem otrok, ki imajo šibkejši besedni zaklad in še potrebujejo vajo tehnike branja, priporočam tudi branje preproste otroške enciklopedije. Takšne, v kateri so kratki, preprosti in jasni opisi gesel. Gesla lahko otrok bere lepo po vrsti, na primer vsak dan po tri ali pa enciklopedijo odpira naključno in z žrebom izbere geslo, ki ga bo prebral.

Branje gesel iz otroške enciklopedije bo zelo zanimivo tudi za male »znanstvenike«, ki jih zanima sto in ena stvar, pa morda niso pretirano navdušeni bralci. Namesto da mu ves čas odgovarjamo na njegovih petsto Zakaj-ev, mu pomagajmo v enciklopediji poiskati ustrezno geslo in s tem tudi odgovor na vprašanje, ki ga zanima.

 

Navodila za male mojstre

Nekateri otroci imajo veselje do sestavljanja, rezanja, vijačenja. Radi opazujejo očke pri delu in komaj čakajo, da lahko kaj pridržijo ali zavijejo kakšen vijak. Trenutki ko očka povabi svojega otroka k sodelovanju pri ustvarjanju v njegovi delavnici, so neprecenljivi in dobra naložba za kasneje, ko vam bo kdaj pomoč mladega človeka prišla zelo prav. Toda, dragi očki, bodite potrpežljivi in zadržite se, ko kaj ne skoči kar samo skupaj in bi se zato radi potolažili s kakšno »sočno«. Otroci vas opazujejo in se od vas učijo. Bodite zgled. ????

 

NAVODILA ZA MONTAŽO TRAMPOLINA

 (vir: https://www.insportline.si/upload/file/Trampolin_Navodila_za_uporabo_SLO.pdf )

  • ODSTRANI VSO EMBALAŽO IN ZLOŽI VSE SESTAVNE DELE NA PRIMERNO VELIK PRAZEN PROSTOR. TO BO OMOGOČILO PREGLED IN LAŽJE SESTAVLJANJE.
  • PREVERI MOŽNE MANJKAJOČE DELE. PO OPRAVLJENI MONTAŽI, EMBALAŽO ODSTRANI V SKLADU Z EKOLOŠKIMI STANDARDI.
  • PRI UPORABI ORODJA IN IZVEDBI MONTAŽE, LAHKO PRIDE DO POŠKODB. ZATO RAVNAJ PAZLJIVO PRI SESTAVI TRAMPOLINA.
  • PRIPRAVI SI PROSTOR ZA MONTAŽO Z MINIMALNIMI DEJAVNIKI TVEGANJA. POSPRAVLJAJ ORODJE IN ODSTRANI EMBALAŽO.
  • PO MONTAŽI NAPRAVE PREGLEJ VSE VIJAKE, SPOJE IN MATICE ALI SO PRAVILNO IN DOVOLJ PRITRJENI.
  • VSAJ 7,3 M PREMERA PROSTORA JE POTREBNO ZA VARNO UPORABO TRAMPOLINA. PRAV TAKO JE POTREBNO ZAGOTOVITI PRIMERNO RAZDALJO OD MOŽNIH VIROV OGROŽANJA KOT SO ELEKTRIČNI KABLI, DREVESA OZ. VEJE, BAZENI, VENTILATORJI I.T.N.
  • TRAMPOLIN MORA BITI PRAVILNO POSTAVLJEN PRED UPORABO.
  • NIKOLI NE POSTAVLJAJ TRAMPOLINA V SLABIH VREMENSKIH POGOJIH, DEŽJU IN ŠE POSEBEJ NE OB BLISKIH IN STRELAH. V TEH RAZMERAH JE PRIPOROČLJIVO TRAMPOLIN POSPRAVITI.
  • KOVINSKO OGRODJE TRAMPOLINA JE LAHKO VIR INDUCIRANEGA ELEKTRIČNEGA TOKA. ZATO JE POTREBNO PREPREČITI DA PRIDE DO KONTAKTA Z ELEKTRIČNIMI PODALJŠKI, ELEKTRIČNIMI NAPRAVAMI TER OSTALIMI VIRI MOŽNIH RAZELEKTRITEV.
  • TRAMPOLIN JE POTREBNO UPORABLJATI NA DOBRO UTRJENI PODLAGI.
  • NE POSTAVLJAJ NOBENIH PREDMETOV POD TRAMPOLIN.
  • TRAMPOLINA NE UPORABLJAJ V BLIŽINI POČIVALNIKOV ALI PODOBNIH KONSTRUKCIJ.
  • PRI SESTAVI OZ. RAZSTAVLJANJU NAPRAVE UPORABLJAJ OSEBNA ZAŠČITNA SREDSTVA.

Ob koncu tega navodila še en moj namig. Pri delu z orodji radi pripomočke in materiale za delo poimenujemo po domače. Namesto da bi barvali penzlamo, namesto da bi vijačili šravfamo in za vrtanje lukenj skoraj zagotovo uporabljamo bormašino. Kadar nas pri delu opazuje otrok, priporočam, da skupaj z neknjižnimi izrazi uporabimo še knjižne različice. To lahko storimo mimogrede, tako da uporabimo oba izraza skupaj ali pa otroku povemo, kako se čemu reče lepo slovensko.

Kaj še lahko otrok bere?

 

Bere lahko:

  • časopise,
  • revije,
  • stripe,
  • naslove knjig na domači knjižni polici,
  • televizijski spored,
  • podnapise,
  • napise na stavbah,
  • imena ulic,
  • napise na tablah za obveščanje,
  • pisma, razglednice in voščilnice,
  • sporočila staršev, starih staršev, sorojencev,
  • imena krajev na zemljevidu,
  • imena in priimke v telefonskem imeniku,

Za konec

Če sem prispevek začela z naslovom, da ni otrok, ki bi sovražili branje, je zdaj čas, da to trditev dopolnim. To bom storila z mislijo Franka Serafinija, ameriškega osnovnošolskega učitelja, specialista za opismenjevanje in strokovnjaka za književnost za otroke.

 

Otroka, ki sovraži brati, ni; so samo otroci, ki niso našli prave knjige. (Frank Serafini)

 

Seveda sporočilo mojega prispevka ni, da bi morale knjige z zgodbicami in pravljicami ter drugo leposlovje za otroke zamenjati reklame, navodila za sestavljanje in nakupovalni seznami. Ta besedila niso prav kakovostna in nemalokrat so v njih tudi napake. So pa tovrstna »čtiva« lahko zelo uporabna v fazi učenja branja in takrat »cilj opravičuje sredstva«. Ko bo otrok osvojil tehniko branja in razumel, kaj je preberal, bo še čas, da ga navdušimo tudi za branje leposlovja.

Do takrat pa jim le-tega prebirajmo mi. 

Vsak dan naj se najde čas za zgodbico ali pesmico, pa četudi za čisto čisto kratko!