Motivacije za branje ni nikoli preveč

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

 

Datum objave: 13.2.2018

 

Zadnjič sem se pogovarjala z znancem, ki je potožil, da njegov sin tako zelo nerad bere, da doma ne vedo več, kako bi ga za branje bolj motivirali. O motivaciji za branje smo že govorili in če ste prispevke spregledali, jih lahko najdete na naslednjih povezavah:

 

 

Ob pogovoru z zaskrbljenim očetom sem se odločila, da o motivaciji za branje napišem še kaj. Motivacije za branje ni nikoli preveč, kajne?

Adventni koledar lahko uporabljamo vse leto

Vam je ostal adventni koledar s predalčki, nogavičkami ali vrečkami? Čeprav je adventni čas že za nami, ga ni potrebno pospraviti. V predalčke, vrečke oz. nogavičke lahko za otroka pripravite majhne nagrade za vsakodnevno branje. Darilca naj bodo skromna, vendar taka, da bodo razveselila vašega otroka. Bombonček, pentljica ali gumica za spenjanje las, nova radirka, sličica najljubše pevke za deklice in majhen avtomobilček, slika priljubljenega nogometaša, tatoo ali žvečilka za fanta. Lahko je samo listek, na katerem boste otroku napisali, da ga imate radi ali ga pohvalili za redno delo in trud. Prepustite se domišljiji, saj vi najbolje poznate vašega otroka in veste, kaj bi ga razveselilo. Darilca in nagrade naj bodo brez opazne materialne vrednosti, pa hkrati »neprecenljiva«.

Saj verjetno že veste, na kaj nakazujem. Otrok odčita svojih 10 ali 15 minut, odpre predalček ali pokuka v vrečko in se razveseli nagrade. In že ga zanima, kaj ste mu pripravili za naslednji dan. Vendar bo moral prej spet malo brati. Morda bo celo komaj čakal na to.

 

Bonusi pravice do nebranja

Otroku vsak mesec ponudite 3 do 5 (koliko, presodite sami) žetonov. Posamezen žeton lahko vnovči za to, da mu tisti dan, ki ga izbere, ne bo treba brati. Ostale dni mora seveda pridno brati.

 

Mesečna barvanka

V prilogi sem vam pripravila pobarvanko za mesec februar. Sicer bo meseca kmalu konec, toda za marec lahko že pripravite kaj podobnega s pomladnimi cveticami, za april pa kakšnega z dežnikom in dežnimi kapljicami. Otrok barva elemente z zaporednim dnevom meseca, ko branje za tisti dan opravi.  Na koncu lahko pobarva še osrednji lik (v našem primeru snežaka). Konec meseca ga lahko za pobarvan list čaka kakšna nagrada, po možnosti nematerialna.

 

Popotovanje do nagrade

V prilogi vas čaka osnutek. Gre za polja, ki jih otrok barva po navodilih za določen dan v mesecu. Barva v vseh štirih smereh v skladu z navodili. Navodilo ga zadnji dan dokončno pripelje do polja, kjer je napisana njegova mesečna nagrada (obisk kina, kopanje v toplicah, ogled filma po njegovi izbiri, izlet ali kaj podobnega.)

 

Izbira čtiva

Brez zabavne in zanimive knjige ne bo nič. Čeprav bo slišati klišejsko, bom spet ponovila, da ni nujno, da otrok bere ravno knjigo. Bere lahko naslove v časopisu, besedilo v reklamnem katalogu, strip ali navodila za uporabo za njegovo novo igračo. Lahko mu tudi sami kaj napišete oz. natipkate na računalnik. Morda napišete tedenski jedilnik za družino ali sporočilo, kaj boste počeli konec tedna ali pa mu opišete, kako je potekalo vaše dopoldne.

 

Velikost črk in zahtevnost besedila

Bodite pozorni na velikost in obliko črk ter presledke med vrsticami. Za bralca začetnika bo prijetnejši občutek, če bodo črke večje, besedilo pa obogateno z ilustracijami. Tako bo imel subjektivni občutek, da je več prebral, kot če bi bil tekst droben in brez slik.

 

Lutka poslušalka

Otrok naj med svojimi igračami izbere tisto, ki ga bo poslušala, ko bo bral. Lahko je vsak dan druga ali pa se odloči za eno od svojih lutk, ki ga bo redno poslušala. Lutko lahko izbere med tistimi, ki jih že ima, lahko si novo izbere v trgovini ali pa mu jo za darilo izberete in prinesete vi ali kdo od domačih. Otroku povejte, da je to posebna lutka, ki zelo rada posluša, kadar kdo bere. Lahko se dogovorite, da otrok bere hišnemu ljubljenčku, če je le-ta le sposoben 10 ali 15 minut vztrajno ležati v njegovem naročju, ob njem ali ob njegovih nogah.

 

Koliko naj otrok prebere?

Najbolj pomembno je, da otrok redno bere in ne toliko, koliko časa bere. S siljenjem otroka, da bi bral več, kot želi ali zmore, bomo pri otroku lahko vzbudili tudi odpor do branja. Predlagam, da se vsakič pred branjem z otrokom dogovorimo, koliko bo bral. Namenoma sem izpustila besedo »časa«, saj je čas za otroka tako abstrakten pojem, da mu to, da bo moral brati 10 minut ne pove veliko. Če mu branje ne prija, se mu bo lahko 10 minut vleklo v neskončnost. Dobil bo občutek, da deset minut pomeni zeeellloooo doooooolgo. Zato predlagam, da se raje dogovorite za odsek, ki ga bo moral prebrati. Tako bo lahko bolj natančno spremljal, kako napreduje. Če pa se boste vendarle odločili za časovno mero, čas opredmetite. Morda tako, da uporabite peščeno uro ali odštevalnik časa na računalniku.

 

Tako. Nanizala sem vam nekaj predlogov. Za konec pa še tole. Otroke je treba ves čas »fintirati«. Tako se ne zavedajo, da počnejo nekaj, kar jim ni v veselje ali pa to lažje počnejo, saj neprijetnost malo manj občutijo. Ne uporabite vseh mojih predlogov naenkrat. Začnite s tistim, za katerega menite, da bo najbolj učinkovit. Šele ko bo nehal učinkovati, uporabite še kakšno drugo »finto«.

 

Morda boste ob branju mojih predlogov prišli še na kakšno drugo dobro idejo. Le prepustite se vaši domišljiji.