Maturitetni esej 2022 - V svetu blišča in bede

Zapisala: Mag. Barbara Rebolj, univ. dipl. prof. slov. in univ. dipl. bibl.

Datum objave: 12.4.2022

 

 

Francis Scott Fitgerald: Veliki Gatsby

Andrej Hieng: Čudežni Feliks

 

Spet prihaja čas, ko srednješolce četrtih letnikov čaka prvi maturitetni preizkus – to je pisanje maturitetnega eseja. Eseja pa ne pišejo samo gimnazijci, ampak tudi maturanti poklicnih smeri. Dijaki poklicne mature pišejo esej, ki temelji na naključno izbranem literarnem odlomku. Izbirajo lahko med vodeno ali samostojno interpretacijo in interpretacijo pišejo prav tako s pomočjo navodil. Gimnazijski maturitetni esej je seveda zahtevnejši in kompleksnejši, saj izhaja iz predpisanega tematskega sklopa, ki ga letošnje šolsko leto predstavljata dva romana. Ameriški roman Veliki Gatsby, ki je starejši po svojem nastanku, je večini filmske publike znan predvsem po dveh filmih z istim naslovom. Prvi film je iz leta 1974, v katerem naslovno vlogo igra Robert Redford, drugi pa v bombastični priredbi iz leta 2013 z glavnim igralcem Leonardom DiCaprijem. Filmskih verzij je seveda še več, kar dokazuje popularnost romana, ki pa v času svojega nastanka ni imel takšnega slovesa. Veljavo, ki jo ima danes roman, je doživel šele po avtorjevi smrti, ko so ameriški vojaki v drugi svetovni vojni, ki so služili izven svoje domovine, prejeli in prebirali zastonjske izvode tega romana. To je sprožilo kritično in akademsko raziskovanje in reinterpretacijo romana. S ponovnim rojstvom in znanstvenim vrednotenjem je roman dobil svoje mesto tudi v šolskih kurikulih in tako postal eden izmed najboljših ameriških romanov. Andrej Hieng je roman Čudežni Feliks napisal leta 1993 in zanj prejel Delovo nagrado kresnik. Če prvi roman preberemo na mah, je slovenski roman branje za literarne sladokusce, kar pomeni, da ga beremo počasi, da lahko »okušamo» vse različne sestavine, ki so v njem prisotne. Roman je slogovno in jezikovno večplasten, gre tako za enciklopedično vsebino kot za bogato druženje raznorodnih literarnih prvin. Tisti, ki bi poskušali posneti film po tej zelo zahtevni literarni predlogi, bi se gotovo pošteno namučili.

 

Minljivost časa, ki je glavna kategorija obeh romanov, uravnava tudi stanje pisanja maturitetnega eseja. Čas za pripravo na esej se izteka, saj se približuje začetek maja, ko se s pisanjem maturitetnega eseja odpre obdobje maturitetnih izpitov.  Tako da je glavnina dela pri pripravi na esej že opravljenega, zato v zadnjem mesecu dijaki lahko ponovijo glavne literarne in vsebinske elemente obeh romanesknih del. V pomoč jim je lahko tabela, ki je priložena temu besedilu. Ponavadi imajo dijaki največ težav s tem, kako napisati svoje razmišljanje in ubesediti odnos do upovedane stvarnosti v literarnem delu. Za razširjanje pogleda na literarne teme in ideje je priporočljivo, da dodatno berejo različne interpretacije in članke, ki se navezujejo na oba romana ali avtorja. Koristi tudi analiziranje dobrih primerov šolskega eseja, pri katerem opazujemo zunanjo zgradbo (uvod, jedro, zaključek, členjenost na odstavke) eseja, kakšen je slog (uporaba ustreznih strokovnih besed, bogato besedišče, živo in jasno izražanje, rdeča nit, ne predolge in nezapletene povedi, ustrezna uporaba glagolskega časa). Za dober esej sta pomembna tudi dober uvod in dober zaključek. V uvodu mora biti nakazana teza, zaključek pa mora zaokrožiti cel esej z izvirnostjo piščevega razmišljanja. Če je to šibka točka pišočega, lahko uvod in zaključek pripravi tudi vnaprej in ga nato samo prilagodi novim navodilom.

 

Predlagam, da si za priklic glavnih literarnih in vsebinskih elementov dijaki sami izdelajo tabelo, v katero zapišejo bistvene elemente in značilnosti. Primer prazne tabele najdete v nadaljevanju.

 

 

AVTOR

Francis Scott Fitzgerald

 

Andrej Hieng

 

NASLOV

VELIKI GATSBY

ČUDEŽNI FELIKS

LETO IZIDA

   

ZUNANJA ZGRADBA

   

VRSTA ROMANA

   

LITERARNI ČAS

   

LITERARNI KRAJ

   

MEŠČANSKA DRUŽINA

   

LITERARNE OSEBE

Glavne osebe

Stranske osebe

   

ZGODOVINSKI -DRUŽBENI KONTEKST

   

TEME

   

MOTIVI

SIMBOLI

   

OZNAKA GLAVNIH OSEB

   

PRIPOVEDOVALEC

   

LITERARNI SLOG

 

 

IDEJA

 

 

 

Prilagam še primer v telegrafskem slogu izpolnjene tabele za letošnji esej. Morda pride prav.

 

 

Francis Scott Fitzgerald

VELIKI GATSBY

Andrej Hieng

ČUDEŽNI FELIKS

LETO IZIDA

1925

1993

ZUNANJA ZGRADBA

9 poglavij

28 poglavij

VRSTA ROMANA

 

 

 

družbeni, socialni, moderni, polavtobiografski, zgodovinski, realistični

 

 

meščansko-družinski,

zgodovinski, časovni, razvojni, psihološki, družbeni, socialni, roman omike, enciklopedični (medbesedilnost), moderni

LITERARNI ČAS

 

poletje 1922

(rjoveča dvajseta leta - the roaring twenties)

1937

LITERARNI KRAJ

 

 

 

predmestje New Yorka

West Egg, East Egg (Long Island)

 

 

slovensko podeželje, trg Š., propadajoča graščina

močvirje

vaški trg

slovenska in tuja mesta

MEŠČANSKA DRUŽINA

 

bogata meščanska družina Buchanan

 

slovenska podeželsko meščanska družina Kalmus - Missia

LITERARNE OSEBE

Glavne osebe

 

 

 

 

 

 Stranske osebe

 

 

 

 

 

 

Nick Carraway (tudi pripovedovalec)

Jay Gatsby – James Gatz

Tom Buchanan

Daisy Buchanan

Jordana Baker

 

 

Myrtle Wilson

George Wilson

Meyer Wolfsheim

Klipspringer

Dan Cody

 

 

Kalmus

njegova žena Štefanija Missia

njuni hčeri: Erna (14 let) in Heda (12 let)

Feliks (16 let)

Leonid Jurjevič Skobenski

 

 

Theodor Hirsch (F. oče)

Poštar Grilc

sobarica Beti

kuharica Julka

Egon in Franc Missia (Š. bratranca)

brata Modic

kaplan

ZGODOVINSKI - DRUŽBENI KONTEKST

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

množična proizvodnja -

potrošništvo

 

razvoj avtomobilizma - avtomobil pomemben statusni simbol

 

prvič več ljudi živi v mestu kot na podeželju

 

Carnegie, Rockefeller - milijonarski idoli

 

ameriški sen, doba jazza, nov tip ženske – flapper, borzna mrzlica, prohibicija - kriminalno podzemlje, družbena razdeljenost,

imigracija

 

čas pred začetkom prve svetovne vojne, svet še okreva po prvi svetovni vojni

 

nacizem, rasizem, protijudovstvo

 

Hitlerjevi privrženci v Nemčiji

utrjujejo svoj položaj in hočejo pridružiti Avstrijo Nemčiji

 

španska državljanska vojna

 

koncentracijska taborišča

 

 

 

TEME

 

 

 

 

 

 

 

 

propad ameriškega sna

propad družbenih in moralnih vrednot

razkol med bogatimi in revnimi (socialne razlike)

razmerje med videzom in resnico/med bliščem in bedo

neuresničeno hrepenenje

idealizirana ljubezen

satiričen prikaz zlaganosti sodobne družbe

sovraštvo (individualno in družbeno),  tujstvo (ahasverstvo), drugačnost

iskanje identitete

položaj posameznika v družini

družinski odnosi

razmerje med videzom in resnico/med bliščem in bedo

razmerje med posameznikom in oblastjo, antisemitizem, druga svetovna vojna

MOTIVI

SIMBOLI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

motiv obsedene ljubezni/obsesije/pravljične ljubezni/romantične sanjske ljubezni/idealizacije ljubezni

motiv ljubezenskega trikotnika

motiv idealizacija življenja

motiv/simbol zelene lučke

motiv ameriškega sna

motiv povzpetništva

motiv lažne identitete

motiv zabave

motiv očal/oči/pogleda

motiv časa

motiv kraja (East Egg - stara aristokracija, West Egg - nova, jara gospoda)

motiv vremena (dež, vročina, jutranja zarja, prvi jesenski dan)

motiv razkazovanja bogastva

simbol raztrganega in v kadi uničenega pisma

simbol drage biserne ogrlice

simbol dragega avtomobila

simbol doline pepela

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

motiv smrti

motiv izgube bližnjega zaradi smrti

motiv nasprotja med ljubeznijo in sovraštvom/med družino Kalmus in družino Missia/med vedenjem v javnem in zasebnem prostoru/med videzom in resnico

motiv omikane, ugledne, urejene, skoraj popolne družine?

motiv laži, skrivnosti, sovražnih odnosov (med zakoncema, starši in otroci, med sestrama), rivalstva

motiv odtujenosti

motiv nezvestobe

motiv poniževanja očeta

motiv dedove stare železničarske ure

motiv časa

motiv minevanja/smrti

motiv pogleda/strmenja

motiv prihajajoče 2. svetovne vojne

motiv prisluškovanja/opazovanja

motiv domnevnega incesta/krvoskrunstva

motiv prividov in sanj

motiv ljubezenskega trikotnika

motiv svetlobe

motiv vetra/vode

motiv pogleda

motiv lika Ahasverja (večnega tujca)

motiv spolne zlorabe (kuharica s strani Štefanijinega očeta, Štefanija s strani Egona)

motiv erotike

motiv ksenofobije

motiv zabave

OZNAKA GLAVNIH OSEB

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nick Carraway: pripovedovalec, ki je vpleten v pripoved (predsodki, ni vedno resnicoljuben), Daisyin bratranec, Tomov sošolec, Gatsbyjev sosed, iz ugledne družine, dejaven, prizadeven, borzni posrednik, skromen, zadržan

Jay Gatsby: kakšno leto čez trideset, lažna osebnost, bajno bogat, urejen, šarmanten, eleganten, skrivnosten, mitoman – človek neznanske domišljije

Daisy Buchanan: mlada aristokratinja, bogata, privlačna, poročena ženska, z zapeljivim in vznemirljivim glasom ter ljubkim in nesmiselnim smehom, ima triletno hčerko, omamno, eterično bitje, očarljiva, dvoumna, hladna, lenobna, odsotna, žalostna, vzvišena, materialna, brezbrižna, površna, zdolgočasena, plitva, sebična

Tom Buchanan: mlad bogat aristokrat, Nickov sošolec, bahav, grob, mišičast, bliskave oči, osoren glas, napadalen, prepirljiv, vzvišen, nezvest, pristranski

Jordana Baker: igralka golfa, vitka, športna, čedna, nezadovoljna, ohola, nediskretna, odsekane kretnje, flapper (emancipirana, naličena, zabave, pitje v javnosti, sproščena spolna morala), bistroumna, nepoštena (goljufija na tekmovanju, laganje)

 

 

 

 

Kalmus: proletarsko poreklo, zagnan, vesten, iznajdljiv podjetnik, ki reši družino Missia pred finančnim propadom, vendar preprost, do L. J. S. nepazljiv in oster, vulgaren

Štefanija: lepa, smaragdne oči, rdeči lasje, nezvesta, sovražna, se spremeni

Erna: lepa kot mati, skoraj črne oči (žametne in zavratne), Neuchatel v Švici - internat, osorna, predrzna, razumska

Heda: samosvoja, neposredna, iskrena, pronicljiva, zajedljiva, debelušna, šola se pri nunah v Gradcu v Avstriji

Leonid Jurjevič Skobenski: domnevni ruski oficir, igralec, ženskar, morilec, prijazen, vljuden, družaben, razgledan, mojster ceremonij,

ko zaživi na posestvu, se popolnoma spremeni: asket, skromen, vrtnari, spodoben, duševna bolezen resnična podoba?

Feliks: majhen, rdečelas, pegast obraz, debela očala (žaba z očali), genialen, nadarjen za jezike (zna hrvaško, slovensko, francosko, angleško, nemško, rusko, italijansko, latinsko), tehniko, risanje, dobro pozna zgodovino, navdušuje se nad umetnostjo, še posebej nad glasbo, njegovo znanje je enciklopedično;

omikan, zrel, spoštljiv, redoljuben, bistroumen, natančen, njegovo govorjenje je privzdignjeno, je pol Jud,  zaznamovanost s tujstvom,

zaljubljen v Erno

 

PRIPOVEDOVALEC

 

 

različni prvoosebni

 

 

menjavajo se prvoosebni, drugoosebni in tretjeosebni pripovedovalec ter avktorialni in personalni pripovedovalec

LITERARNI SLOG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

modernistični roman

pripoved o lastni zavesti lika

samocitirani monolog

ironija

elegična pripoved

družbena satira

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

različni stilski elementi: novoromantični, ekspresionistični, eksistencialistični, psihoanalitični, naturalistični, modernistični, postmodernistični, prvine psihološkega realizma

notranji svet posameznika

etična problematika

humor

ironija

medbesedilnost oz. intertekstualnost

navedki iz Biblije

linearna pripoved, v kateri so: sanjske podobe, spominski drobci, notranji monologi, asociacije, refleksije, dnevniški zapiski, metaforični opisi pokrajine, citati v slovenskem in drugih jezikih, medbesedilne navezave: policijski zapisnik, poročilo …

čutni vtisi: vonj, barve, prispodobe iz živalskega sveta

pojmi iz filozofskega, glasbenega vojaškega, religioznega, pravnega področja …

arhaizmi, neologizmi, vulgarizmi

IDEJA

 

 

propad ameriškega sna

kritika potrošništva/povzpetništva

blišč in beda

obsodba sovraštva, nasilja, vojne

iskanje identitete

blišč in beda

 

Pa veliko uspeha pri pisanju!

 

Literatura:

Francis Scott Fitzgerald: Velik Gatsby, Ljubljana: Mladinska knjiga, 1976.

Andrej Hieng: Čudežni Feliks, Ljubljana: DZS, 2004 (Zbirka Slovenska zgodba, knj. 29).

Nastja Bitenc, Janja Perko, Mihael Šorli: Esej na maturi 2022: v svetu blišča in bede, Ljubljana: Intelego, 2021.