Učenje na daljavo je izziv tudi za starše

Zapisala: Mojca Klug, profesorica 

 

Datum objave: 30.3.2020

 

Znašli smo se v povsem nepredvideni situaciji, na katero nismo bili pripravljeni in o kateri si še pred mesecem dni ne bi upali niti sanjati. Vse se je postavilo na glavo. Učenci, ki so še čisto nedavno neradi stopali čez šolski prag, si zdaj želijo, da bi lahko šli v šolo. Mnogi starši lahko zdaj bolj kot kadarkoli prej spoznavate svojega otroka v najrazličnejših učnih in drugih situacijah. Dinamika življenja vaše družine se je v trenutku spremenila in v vsaki družini je drugačna. Toliko kot je družin, toliko je zdaj različnih dinamik, situacij in izzivov, pred katere ste postavljeni vi in vaši otroci.

 

Šolanje na daljavo, preko elektronskih pripomočkov, je nekaj, na kar nihče ni bil pripravljen in tako kot je zapisala moja kolegica profesorica Polonca Legvart v preteklem članku, ki ga najdete na povezavi https://www.kopija-nova.si/klub-ajda/koristne-in-uporabne-vsebine/ucimo-se/ucenje-na-daljavo-kot-izziv-in-priloznost  : »Večji problem je, da smo vajeni vse to uporabljati pasivno, pretežno za kratkočasenje. Sedaj pa je treba urediti aktivno učno okolje.«To pa je seveda spet nek nov izziv. Dom nikakor ne more naenkrat postati šola in prevzeti dinamike razreda, v katerega je učenec sicer vključen. Tu ni sošolcev, ni dialoga, ni zgleda drugih, učiteljeve avtoritete, ni rutine s petinštiridesetminutnimi šolskimi urami in odmori in nenazadnje ni možnosti za obravnavo ter ponavljanje in utrjevanje znanja na enak način, kot lahko to poteka v živo. Kako poteka pouk, je v veliki meri odvisno od razpoložljive tehnike, moči in hitrosti povezav z medmrežjem na strani učitelja in seveda učencev, informacijske pismenosti vseh deležnikov pa tudi iznajdljivosti in motiviranosti učiteljev, učencev in njihovih staršev da morebitne težave spremenijo v izziv.

 

Starši, ne znam si predstavljati situacije, v kateri ste se znašli in vem, da so situacije po domovih zelo različne. Zato sem svoj nagovor namenila trem reprezentativnim skupinam staršev.

------

Na začetku se bom obrnila na tiste starše, ki v teh časih, ko nas večina »rešuje« svet doma s kavča, rešujete svet na frontah: v bolnišnicah, domovih za ostarele, trgovinah, na policijskih in gasilskih postajah in v vojašnicah ter po drugih službah, ki so pomembne, da imamo še vedno vodo, elektriko in vse druge nujne dejavnosti in storitve. Občudujem vas, da zmorete in se vam zahvaljujem v imenu vseh, ki se zavedamo, kako pomembni ste za to, da se počutimo varne, da smo preskrbljeni z najnujnejšem in da vemo, da boste za nas in naše bližnje poskrbeli po najboljših močeh, če zbolimo. Hvala.

 

Če se prav vi znajdete v stiski in ko pridete domov skrbite še za šolske obveznosti vaših otrok, vas spodbujam, da za pomoč zaprosite pristojne iz lokalne skupnosti, da vam poiščejo prostovoljce, ki bodo za vas in namesto vas opravljali nekatere siceršnje naloge staršev. Naj vas ne bo sram za tako pomoč zaprositi tudi takrat, ko preprosto potrebujete počitek od dela, saj je vaše delo v trenutnih situacijah mnogo bolj naporno in zahtevno. In potrebujemo vas zdrave in močne. Ni vam treba z zadnjimi močmi skrbeti še za to, da bo doma vse narejeno. Veliko je ljudi, ki imajo čas in voljo in bodo v zahvalo za vaše požrtvovalno delo namesto vas skuhali, pospravili, se učili z vašimi otroki. Največ, kar otroci v tem trenutku potrebujejo od vas, je topel objem, pogovor in občutek, da je vaša družina še vedno povezana, čeprav hodite v službo, medtem ko so mnogi starši vrstnikov lahko doma.

------

Starši, ki ste doma zaradi varstva otrok, vam namenjam naslednje spodbude. V teh trenutkih, ko ste doma s svojimi otroki, imate priložnost, da svoje otroke spoznavate. Da jih v različnih situacijah opazujete 24 ur na dan in vidite, kaj so postali v vsem preteklem času, ko ste vsi člani družine hiteli opravljati različne zadolžitve. Prav vi boste najverjetneje v tem času izvedeli še kaj novega o svojem otroku. Kljub temu, da ste doma, ne sedite ves čas ob otroku/otrocih. Dovolite jim, da svoje naloge in zadolžitve v kar največji meri opravljajo samostojno in nikakor, zato ker imate več časa, ne opravljajte njihovega dela namesto njih. Skratka, ne razvajajte jih! Ne samo zato, ker s tem prevzemate njihovo delo, ampak ker vaši otroci z odlično in popolno opravljenimi nalogami sporočajo učiteljem, da zmorejo. Če vi naloge v večjem delu opravljate namesto vaših otrok ali jih ves čas vodite, dobijo učitelji napačne informacije o tem, kaj otroci zmorejo opraviti sami in do kolikšne mere.

 

Če ste s starši katerega od sošolk ali sošolcev vašega otroka malo bolj povezani, pa veste da oni hodijo na delo, jim lahko ponudite tudi možnost, da preko linije pomagate še njihovemu otroku ali pa spodbudite oba otroka, da se povežeta onadva in si pomagata pri delu in učenju za šolo. Če ste blizu skupaj, lahko morda skuhate še za tega otroka ali pa kar za celo njegovo družino. Povezujte se in ponudite pomoč, kjer je to mogoče.

------

Starši, ki delate od doma, imate spet drugačno situacijo. Za svoje delo potrebujete mir in tehnične pogoje. Predlagam vam, da nekaj časa namenite pogovoru s celotno družino. Bodite vsi skupaj člani družinskega kriznega štaba in določite, kako bo v novih razmerah potekala rutina. Predlagam vam, da določite dele dneva, ko se bo delalo in dele dneva, ko bo družina imela prosti čas. Če je le mogoče, vam predlagam, da vstajate zgodaj in se lotite dela, medtem ko otroci še spijo. Dopoldne namenite delovnim zadolžitvam, otroci pa šoli in nikar vsega skupaj ne razvlecite preko celega dne in ne drobite časa. Čas celotne družine naj bo strukturiran. Upam, da vaši otroci iz šole prejmejo naloge in navodila ki jih zmorejo opraviti sami. Če temu ni tako, vam predlagam, da učiteljem sporočate, kako poteka delo doma, jim opišete razmere, v katerih trenutno delate in jih opozorite na posebnosti, ki jih opažate v zvezi z otrokovim delom za šolo (je preveč, je premalo, je prezahtevno, je prelahko, predvsem pa, ali otrok zmore naloge in dejavnosti opraviti sam).

 

Za konec

Vsem staršem in otrokom, ki ste vključeni v učenje na daljavo pa polagam na srce, da se dogovorite za urnik in rutino. Da ločite delo in prosti čas tako, da posamezne dele dneva razmejite za eno in za drugo. Tako se boste izognili, da bi se šolanje razvleklo preko celega dne. Otroci potrebujejo tudi veliko gibanja na svežem zraku. Če živite v mestih se prilagodite situaciji in za skupne sprehode izbirajte čas, ko je zunaj najmanj ljudi, da boste z njimi lahko držali ustrezno razdaljo. Morda je lahko jutranji sprehod dobra priprava za šolsko delo? Če boste pozorni, boste zagotovo našli še kakšen del dneva, ko je zunaj manj ljudi.  

 

In ne čakajte samo na lepo vreme. Tudi deževni dnevi so lahko lepi, pa še drugih sprehajalcev je manj. In sprehod v pelerini ali pod dežnikom je lahko prav zabaven.

 

OPOZORILO

Pri gibanju na prostem upoštevajte vse ukrepe pristojnih in pojdite na zrak zgolj v svojem kraju. Pri tem se izogibajte dejavnosti, pri katerih bi se utegnili poškodovati, saj bi s tem dodatno obremenjevali zdravstvene delavce. Tudi pri hišnih opravilih in morebitnem delu na vrtu v teh časih še posebno upoštevajte vsa pravila varnosti pri delu, saj se veliko nesreč zaradi naše nepazljivosti, zgodi prav doma.

 

Za konec se bom tokrat poslovila s pomočjo verzov Franceta Prešerna v upanju, da se čimprej uresničijo:

Vreména bodo Kranjcem se zjasnile,
jim milše zvezde kakor zdaj sijale, …