02 2345 100

Moja košarica

Moja košarica

0,00 €
Skupaj:
Koristni nasveti

Kako izbrati in pravilno uporabljati šolsko torbo z ortopedskega vidika?

Otroci ob vstopu v šolo in v prvih letih šolanja pogosto prenašajo na ramenih in hrbtu veliko težo. Zaradi tega je izrednega pomena, da je hrbtenica čim bolj pravilno in enakomerno obremenjena. Če pri tem upoštevamo še slabo držo, ki jo pogosto srečamo pri otrocih, in različno konstitucijo otrok, je ključno, da pri nakupu šolske torbe izberemo kvaliteten, udoben in predvsem ergonomičen izdelek.

 

Piše: asist.dr. Matjaž Merc, dr.med.

specialist ortopedske kirurgije,
usmerjen v področje otroške ortopedije,
bolezni gležnja, stopala in športnih poškodb

 

 

Takšnim kriterijem bo največkrat ustrezala šolska torba, ki ima široke, oblazinjene naramnice, saj se teža nahrbtnika in njegove vsebine porazdeli čez večjo površino ramena. Mišice, skelet in živci v neposredni bližini so tako manj obremenjeni, kar preprečuje bolečino v ramenih in morebitno mravljinčenje po rokah.

 

Pozorni smo tudi na težo in velikost šolske torbe. V optimalnih pogojih namreč teža šolske torbe in njene vsebine naj ne bi presegla 15 odstotkov otrokove telesne teže. Če za otroka izberemo preveliko in pretežko šolsko torbo, lahko zaradi nizke telesne teže otroka, še posebno pri prvošolcih, hitro presežemo priporočeno obremenitev.

Pri izbiri smo pozorni še na morebitne razdelilne pregrade v torbi. Te so zelo priporočljive, saj bo otrok pri pripravi šolske torbe težje stvari lahko naložil bližje hrbtu, lažje pa vstavil na zunanji del nahrbtnika. To je pomembno tudi, če nahrbtnik ni do konca napolnjen. Pri nalaganju nahrbtnika namreč želimo težo čim bližje hrbtu, saj otroka pri hoji manj „vleče nazaj“, pri nenadnem obračanju telesa pa so obremenitve na hrbtenico manjše.

 

Ključni za udobno in neškodljivo uporabo šolske torbe sta predvsem oblika in površina hrbtišča. Če se šolska torba v celoti prilega površini hrbta, zagotavlja enakomerno obremenitev hrbtenice. Otrok pri tem v hrbtu ne čuti bolečin in se drži bolj vzravnano. Če so izpolnjeni taki pogoji, lahko zmerna teža šolske torbe celo pozitivno vpliva na razvoj drže in telesa. Prvošolec si bo namreč na tak način pri nošenju šolske torbe krepil mišice nog, medeničnega obroča, hrbta in ramen.

 

Če šolska torba ni oblikovana po obliki telesa in je odmaknjena od hrbta, se sile, ki delujejo na telo, pomaknejo nazaj za otrokov hrbet. Da lahko otrok te sile nadzoruje, se mora celo telo nagniti naprej. Posledica je pomik hrbtenice in ramen naprej in navzdol, kar srednjeročno pogosto vodi v nepravilno držo.

 

Pri uporabi šolske torbe smo pozorni tudi na to, kako otrok šolsko torbo dviguje in jo nosi. Naučimo ga pravilnega dvigovanja bremen. To pomeni, da mora težko torbo dvigniti tako, da se počepne in s pomočjo stegenskih mišic oziroma nog premaga večino bremena. Sklanjanje nad torbo ob stegnjenih nogah namreč nepravilno obremeni in preobremeni celotno hrbtenico, kar lahko na dolgi rok vodi v trajne bolečine v hrbtu. Otroka že ob vstopu v šolo vedno znova opozarjajmo, kako pomembno je, da torbo nosi na obeh ramenih s primerno pritegnjenimi naramni-cami in prsnim paščkom.